lørdag den 22. september 2012

Runde (bløde) Gaver

Jeg må hellere komme med en indrømmelse fra starten, jeg er helt vildt forelsket i Purlbee, deres billeder og deres opskrifter taler bare til mig, og det har kriblet i mine fingre for at få lavet nogle af de fine ting de har derinde. En god undskyldning som jeg på det seneste har brugt til at få prøvet nogle af opskrifterne af er fødselsdage.

Bløde gaver har på en eller anden måde fået et dårligt ry, og det syntes jeg er vild synd. En blød gave - af den slags som vi herinde på bloggen laver - er et resultat af omtanke, nøjsomhed og tid,  en måde at give noget som man har skabt til en man syntes fortjener lidt varme. Jeg ved godt, at jeg brokkede mig i mit tidligere indlæg over at det var varmt at strikke i uld om sommeren, men jeg sætter virkelig meget pris på at kunne pakke mig ind i den varme som det giver når dagen er regnfyldt og kølig som den er i dag.

Jeg har indtil videre lavet to gaver til kvinderne i min familie, og jeg overvejer om  jeg skal fortsætte succeen her i efteråret/til jul(ja af uvisse årsager så har størstedelen af min familie fødselsdag i efterårsmånederne)
Det første jeg lavede, som i øvrigt også var det første større projekt jeg gik i gang med, var en patent strikket halsedisse(jeg ved ikke om det er et ord, jeg selv har opfundet, det hedder "cowl" på engelsk).

Jeg gik i gang med den og tænkte egentlig på at lave den til min mor, men jeg blev færdig med den lige i tide til min mormors fødselsdag i maj - så det endte med at være hende der var den glade modtager.
Jeg har ikke rigtig så mange billeder af processen, men jeg har da at hurtigt snapshot af det færdige resultat.


Jeg brugte en 80 cm. rundpind str. 4.0 og helt almindeligt billigt uldgarn grønt og hvidt til det. Der gik vist 3 nøgler af 150m af det hvide og 2 af det grønne. Jeg havde helt vildt mange kvaler med mønsteret, og jeg tror jeg har startet op en halv snes gange før jeg fik det til at hænge sammen, og havde det ikke været for den kære Miss Sophie var jeg aldrig kommet igennem. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg gjorde forkert, men der var noget ved rækkefølgen jeg ikke rigtig kunne få til at fungerer. 

Slutresultatet gav ihvertfald lejlighed til at snakke lidt strik med min mormor, og hendes veninder der var dukket op til "damefrokost" i anledning af dagen.

Efter mine forårskvaler tog jeg mig en pause fra Purlbees kreationer hen over sommeren, hvor jeg som tidligere nævnt strikkede verdens varmeste sjal

Men jeg smug kiggede altså lidt, bare engang imellem, fordi tingene derinde er så Fiiiiine!

Efterårets Purlbee projekt blev en gave til min lillesøster, og jeg håber virkelig at hun bliver glad for den. 
Jeg er ikke helt færdig med den, men det er også en "halsedisse", denne gang i sildebensstrik, hvilket overraskende nok er tusind gange lettere end mit første projekt. Jeg måtte ud og finde en ny rundpind, for opskriften krævede en størrelse 12(og det havde jeg ikke lige liggende) og samtidig gik jeg shopamok i sommerfuglen og købte noget vildt dyrt garn, men ekspedienterne var så søde og begge meget begejstrede for konceptet sildebensstrik at jeg tabte mit hoved et eller andet sted i mellem alle garnnøglerne. Jeg var i øvrigt meget begejstret over at de begge kendte til nålebinding derinde - jeg troede at det kun var historienørder som mig der kendte til det.

Jeg har ikke fået strikket det helt så fast som de har gjort det i opskriften, og det betyder at min vrang side er lidt mere løs at se på, men jeg håber at det jævner sig lidt ud når jeg får den af pinden og kan strække den.
Retsiden:

vrangsiden:

Jeg mangler kun at strikke ca. 10 cm... opad? før den er færdig.

17 kommentarer:

  1. Wauw, Anna. Det der sildeben ser vildt avanceret ud - det er en rigtig flot effekt strukturen giver.

    SvarSlet
  2. Det er virkelig fint det sildebensstrik :)
    Jeg kan godt forstå din forelskelse i Purlbee. De har virkelig mange fine projekter. Jeg har været inde og kigge på deres tæpper mange gange :)

    SvarSlet
  3. Ih hvor er det fint. Og jeg er også helt vild med den side, de har virkelig mange gode opskrifter

    SvarSlet
  4. Angående hjemmenørklede gaver: Det er lidt 'farligt'... Jeg havde hjertet helt oppe i halsen i februar, da jeg gav min veninde et tørklæde jeg selv havde strikket. Og hun er tosset med alt hvad der er lilla, og jeg havde selvfølgelig lavet det lilla, og alligevel var jeg noget så nervøs over hendes reaktion. Hun er en kvinde med en meget lang ønskeseddel og ejer utrolig mange ting, så jeg følte at det ikke helt var 'nok' og at jeg skulle give noget mere. Men i betragtning af at det var silke og kidmohair og jeg var arbejdsløs og fattig beholdt jeg isen i maven og købte ikke noget andet til hende ved siden af. Men hjertet bævede. Og alt gik godt. Pyyha. (hun har i hvert fald ikke brokket sig til mig ;)...)

    SvarSlet
  5. Jeg får også altid ondt i maven af at give hjemmelavede gaver. Jeg har haft held indtilvidere. Folk siger tak og virker glade, men hvad de gør med gaverne ved jeg jo ikke :)

    SvarSlet
  6. jeg må indrømme at jeg også er lidt bekymret over om min søster syntes at det er nok - nu får vi at se om jeg bukker under og køber noget "ekstra"... men lige meget hvad har jeg besluttet at onkler og kusiner får hjemmegjorte gaver til jul i år... nu skal jeg så til at finde ud af hvad det skal være - for jeg kan ikke rigtig finde så mange opkrifter til "mandestrik" som ikke er halstørklæder eller sokker(og min mormor gav alle sokker sidste jul)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan strikke iPad covers ? Ellers synes jeg altså hjemmestrikkede sokker er en god gave :) eller hæklet butterfly. :)
      Min far ønskede sig også en hjemmelavet pasmappe med ekstra plads til diverse info papirer til biler og hotel. Men så kan jeg vist heller ikke komme på mere lige nu. Måske hjemmelavede manchetknapper?

      Slet
    2. Arj, iPad-cover! Du siger noget. Jeg bliver snart nødt til at lære at strikke...

      Slet
    3. Det kan du da bare hækle :)

      Slet
    4. Anna: Niels foreslår sutsko og flæskesvær

      Slet
    5. Flæskesvær?!
      Sutsko lyder faktisk som en god ide, den tror jeg at jeg vil kigge lidt på - begge min onkler er ikke lige Ipad typen.

      Slet
  7. Nogen gange synes jeg bare at strik er pænere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg også sommetider. Men feks. den her er ret fin. ( nu er det godt nok til iphone, men man kan vel forstørre) http://lutteridyl.blogspot.dk/2012/07/opskrift-pa-hklet-iphone-cover-med-hank.html. Men jeg tror det er det ensfarvede og de bratte farveskift jeg er vild med. :)

      Slet
    2. Den er helt vildt fin!
      og Sarah du siger bare til hvis du vil gøre alvor af det der med strikkeriet - jeg har nogle fine store strikkepinde og noget tykt garn du kan prøve kræfter med(og så samtidig se hvad der sker)

      Slet
    3. Det vil jeg gerne på et tidspunkt. Bør nok bare lige afslutte et par af mine projekter først, inden jeg går igang med at kaste mig over noget nyt.

      Slet
  8. Cover til elektronik kan jo også SYS - til dem der gider :)
    Jeg har lavet ét til Frederiks ipad af mælkedrenge-stribet stof med noget TYKT for, så den ligger sikkert i tasken.
    Og til min fars lille tablet - stof fra en af hans aflagte præstekjoler (meget luksusagtigt uldstof), så den holder stilen til de møder han har den med til ;)
    Men det er bestillinger og ikke på samme måde nervøsitets-frembringende som gaver. Min bror venter også på en, men jeg har ikke fået målene endnu.
    Og så synes jeg det er nemmere at få syning til at være ok til mænd end det er med strik og hækling. Det bliver sådan automatisk lidt for rundt og blødt og rart, hvilket er ok nogle gange men ikke så fedt andre gange.
    Eller måske er det bare mig...

    SvarSlet