tirsdag den 18. september 2012

Lilla luffer - lynhurtige

Så er de allerede færdige! Hm...måske er det ikke hurtigt for så mange andre, men for mig er det revolutionerende hurtigt at få et projekt færdigt :)



Jeg har lavet dem 'skæve' på to måder for bedst pasform:
1. Tommelfingeren er twistet 3 masker ind på indersiden, så alle fingre ligger komfortabelt og tommelen ikke selv skal 'skabe sig plads' og med tiden gøre vanterne til en højre og en venstre - de er strikket som en højre og en venstre.
2. Jeg har lavet mere plads i indtagningerne(begyndt på indt senere) til min pegefinger end til min lillefinger:



Det gør dem rigtig rare at have på. Yay!
Det krævede lidt optrevling; først havde jeg lavet dem for korte (de passede på lillefingeren, men så kom de øvrige indtagninger alt for hurtigt, så det var ikke ok) Dernæst lavede jeg dem symmetriske hvor lillefinger og pegefinger fik ligemeget plads. Ikke tilfreds - alt for meget tilovers-garn ved lillefingeren. I tredje forsøg blev de gode :)


De er ret tykke og tætte. Jeg ved ikke om de ligefrem er vindtætte i stiv kuling og 15 graders frost, men de er de tætteste strikkede vanter jeg nogensinde har haft.

Tommelfingerens udtagninger er fra denne opskrift som jeg lavede de sort/lilla halvvanter efter. Resten af luffen er bare prøve-fejle-metoden.
Garnet er 100% uld, 50g=50m
Pindene er 3,0

Jeg tror at disse luffer på et tidspunkt ender i et farvebad, for de er liiige lidt for pastelfarvede til mig (billigt garn på resteudsalg), men deres udformning og pasform gør mig så glad for dem at jeg næsten skammer mig over at brokke mig over farven.

Nøj, hvor jeg glæder mig til at det bliver frostvejr!

Opdatering 27/10-12 for at fortælle:
Jeg havde dem på imorges på vej til arbejde (7km på cykel) og de var rigtig gode! Det var ca -2 grader, så det er jo ikke helt vildt ekstrem frost, men mine hænder havde det godt :)

3 kommentarer:

  1. Det er da gået megastærkt! :) jeg kan rigtig godt lide farven men det er fordi den matcher et sjal min farmor strikkede.

    SvarSlet
  2. Fedt! Du er ret sej, jeg er ikke nået til at finde på mine egne moderationer af opskrifter!

    SvarSlet
  3. Tak skal I ha :)
    Det med at moderere opskrifter - det er lige til at klare når det er noget man kan prøve på hele tiden undervejs, synes jeg. Jeg tror ikke jeg ville binde an med det på en ting der skulle sys sammen, som feks en trøje eller noget.
    Sååee...det tror jeg lige jeg venter lidt med at kaste mig ud i ;)

    SvarSlet