onsdag den 10. april 2013

Nålepude

Metaldåse
Jeg har længe ledt efter en nålepude der passer mig. De er åbenbart ikke så nemme at finde.
Jeg har i lang tid haft min nålepude nede i en lille skål, så den var nem at gemme væk i syæsken. Væk fra små pilfingre og katte. Jeg havde en ide om at jeg gerne ville have en med låg, men da det var lidt svært at finde, måtte jeg jo lave en selv. Ideen kom heldigvis efter, eller måske næsten samtidig, med indkøbet af en lille metaldåse. Jeg fandt den i Den Blå Hal på Amager til en flad 10'er. Den er 5 cm i højden og passer perfekt.

Med nåle og hørpude
Puden inde i dåsen har jeg lavet af hør. Den er ikke sat fast men kan løftes op og vaskes, hvis man har den slags lyster. Fyldet er alm bamsefyld, da det var det jeg havde ved hånden. Man kan sikkert bruge andet. Denne første dåse gav mig lidt blod på tanden til at lave flere. Min kære moder har ønsket at jeg laver nogle for hende og hun har også bidraget med op til flere passende dåser der blot står og venter på jeg får det gjort. Indholdet er syet til de fleste, mens det der med at få dem malet i ønskede farver ikke er lige mig... Så det venter på en dag jeg får lyst eller får en deadline ;)


Det har dog vist sig med tiden at især pilfingre kan få åbnet syæsken og tage nåleæsken ud og åbne den. Så da jeg for nogle weekender siden fandt en lille dåse med skruelåg i Smukt Brugt på Amagerbrogade, købte jeg den med hjem med intentioner om at gøre det sværere for små pilfingre. Det viste sig at være utroligt nemt, da de to dåser er næsten lige store. Så puden fra den første blev flyttet over i den nye dåse og - voila - Nu har jeg mine nåle i fred. Så håber jeg på at pilfingrene stopper med at synes farvestrålenede nåle er meget spændende inden han lærer at skrue låg af.
Nåleæske - nu med skruelåg!

/Emma

3 kommentarer:

  1. Hvor er de bare fine! Der er meget æstetik over dem, men det havde jeg nu også forventet når det er dig :)
    Jeg købte engang (jeg var vel 19 år) en magnetisk nåle'pude'. Oval, plastik, tung, postkasserød og så grim at det gør ondt. Den er med andre ord blottet for æstetik men den er bare så PRAKTISK.
    Når jeg syr hurtigt kaster jeg bare knappenålene hen mod den og HAPS bliver de fanget :)
    Så den har helt klart vundet mit hjerte og jeg bliver derfor nok aldrig forfremmet til en smuk og æstetisk nålepude, men jeg beundrer dine fine nåledåser :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er virkelig smigret over din ros, også selvom jeg ikke kan genkende din forventning om at ting skal være æstetisk. Herhjemme er jeg hende der nægter at have ting i vores hjem der ikke har et praktisk formål.
      Jeg har slet ikke set en nålepude med med magnet! Den må jeg hellere se næste gang vi ses hos dig. Jeg kan huske at du har valgt den gode løsning hvad undertrådsrulleholder gælder. Måske skal jeg skæve lidt mere til dine løsninger ;)

      Slet
    2. Praktisk udelukker ikke æstetisk og jeg synes du har øje for at kombinere de to på smukkeste vis.
      Du må i hvert fald gerne se min nålepude næste gang :D

      Ellers kan du se den her - min er bare postkasserød: http://www.slojd-detaljer.dk/product.aspx?productid=9243&deptid=160

      Slet