torsdag den 11. april 2013

Lapper, undertrøje og kemo-vanter - et opsamlingsheat

Jeg er igang med at udrydde garnrester og arve-garn og garn der har ligget meget længe og som aldrig har vækket min skabertrang. Til sådan noget langtidsparkeret garn er der jo et perfekt formål, så garnet kan komme videre i verden og gøre gavn i stedet for at ligge i min garnkasse og fylde og kede sig.
Nemlig lapper. Til tæpper. Til hjemløse. Gennem Varme 15x15 - så man ikke selv behøver at strikke de 77 lapper der bruges til et enkelt tæppe. Det er smart!
Bliv medlem af gruppen på Facebook og gå blot igang med at lave lapper, huer, vanter, sokker og andre dejlige og varme ting.
 

Jeg bruger også de små rester, så nogle af lapperne bliver meget spraglede. De mange ens lapper var et garn-fejlkøb. Det så flot ud da jeg købte det, men siden har det aldrig rigtig sagt mig noget. Men det er sokkegarn med 75% uld, så det er nok ok varmt til tæpper :)

Da min mor fik kemo i efteråret frøs hun om hænderne, så hun ønskede sig et par kemo-vanter. Hendes yndlingsfarve har altid været orange, og for at de ikke skulle blive for sarte - og for at give dem lidt mere spark - blandede jeg rød med i. Nu har jeg jo arvet dem, fordi vanterne alene ikke kunne holde hende i live. Og så er det praktisk at jeg har samme størrelse hænder som hun havde. Både på laaangs og på tværs :)
Vanterne er lavet meget lange - lillefingeren forsvinder næsten - for de er jo lavet til at sidde passiv, ikke til at arbejde med. Og når jeg går tur kan fingerspidserne lige smutte med op og få lidt varme, så jeg er ret glad for dem.
 

De er også gode ved computeren, mod kold musehånd.
De er lavet i babyuld - det STÅR der på banderolen, det er ikke min skyld. Det er 100% merino og dejlig blødt.


Og så var der undertrøjen. Jeg havde et par slaskede joggingbukser som jeg ikke længere gad at bruge - de var blevet så triste. Nu er de blevet til en undertrøje. Den er lavet af 4 baner, fordi hvert ben var lavet af to stykker stof, så der var ingen stykker der var brede nok til at dække hele for- eller bagsiden. Sidesømmene er normale. Midt for og midt bag vender sømmen udad, fordi når der nu SKAL være en syning ned midt gennem det hele vil jeg hellere have at den gør væsen af sig end at den prøver at gemme sig.



Almindelige sidesømme, omvendte for- og bagsømme. De små skuldersømme er almindelige som sidesømmene. Ingen hokus pokus dér.







Det er en helt simpel undertrøjemodel, klippet efter en anden af mine undertrøjer - så ved man hvad man får ;)

/Maria


1 kommentar:

  1. Jeg er vild med alle projekterne :) Jeg har allerede tænkt på om jeg havde noget tøj der kunne syes om til mig. Normalt syer jeg det jo bare om til børnetøj.
    Og lapperne er et værdigt project. Jeg har overvejet at lave stoftæpper, men jeg kan ikke rigtig vurdere om de vil være varme nok, selv med uld i.
    Sidst men ikke mindst er jeg ret vild med dine håndledsvarmere. Normalt er rød og orange ikke lige mig, men da jeg så disse 'i virkeligheden' fik jeg voldsom trang til at få nogle selv :)

    SvarSlet